Podpowiedzi w zakresie przygotowywania wniosku o przyznanie premii na podjęcie działalności gospodarczej

Osobom przygotowującym dokumentację aplikacyjną do konkursu o przyznanie premii na podjęcie działalności gospodarczej w LGD „Poleska Dolina Bugu” przypominamy o kilku kluczowych kwestiach:
  1. Na stronie internetowej ARiMR po opublikowaniu ogłoszenia o naborze przez LGD „Poleska Dolina Bugu” pojawiły się zaktualizowane informacje pomocnicze przy wypełnianiu biznesplanu (wersja 2z) oraz arkusze kalkulacyjne (w pliku xlsx) pomocne przy wypełnianiu tabel finansowych biznesplanu (przejdź). Informujemy, że wnioskodawcy przygotowujący biznesplan do najbliższego naboru mogą korzystać z arkuszy kalkulacyjnych oraz informacji pomocniczej(2z) opracowanych przez ARiMR. Przy wypełnianiu danych dotyczących amortyzacji należy dokonać obliczeń i wpisania kwot zgodnie z instrukcją zawartą w informacji pomocniczej przy wypełnianiu biznesplanu (wersja  2z).
  2. Dokumenty aplikacyjne należy złożyć osobiście lub przez osobę upoważnioną pisemnie lub przez pełnomocnika do biura LGD w Okunince (budynek Schroniska Młodzieżowego „Krokodyl”) w terminie 20.02.2017r. – 06.03.2017r. od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00.
  3. W naborze należy złożyć 2 komplety dokumentów aplikacyjnych składające się z:
    a)    wniosek o przyznanie pomocy wraz z załącznikami (w tym biznesplan) w wersji papierowej podpisane przez wnioskodawcę,
    b)    wniosek o przyznanie pomocy zapisany na płycie CD/DVD (sam wniosek – bez biznesplanu i pozostałych załączników)
    c)    oświadczenie wnioskodawcy o spełnianiu lokalnych kryteriów wyboru operacji – wypełnione na formularzu LGD i podpisane przez wnioskodawcę wraz z ewentualnymi załącznikami potwierdzającymi spełnianie kryteriów wyboru.
    d)    oświadczenie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych – na formularzu udostępnionym przez LGD podpisane przez wnioskodawcę,
    Uwaga: wniosek na płycie CD należy załączyć tylko do jednego egzemplarza wniosku w wersji papierowej.
    Każdy komplet dokumentów aplikacyjnych powinien być wpięty w oddzielny skoroszyt z perforacją – prosimy nie układać dokumentów w koszulki, ponieważ utrudnia to przeglądanie dokumentów podczas oceny.
  4. Wniosek wraz z załącznikami powinien być podpisany czytelnie przez wnioskodawcę w wyznaczonych do tego miejscach , również biznesplan mimo braku wskazanego miejsca na podpis – na ostatniej stronie powinien być opatrzony datą i podpisem. Natomiast oferty cenowe (wydruki z e-maila, zrzuty z Internetu) powinny być parafowane na każdej stronie.
  5. Załączniki do wniosku nr A.2 i A.3 (zaświadczenie z KRUS/ZUS oraz zaświadczenie z gminnej ewidencji ludności) muszą być złożone w oryginale – wystarczy jeżeli oryginały są dołączone do jednego kompletu dokumentów aplikacyjnych – do drugiego kompletu można dołączyć kopie.
  6. Dołączane do wniosku załączniki w formie kopii dokumentów (np. kosztorys robót budowlanych, kopia zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym producenta lub kopia dokumentu tożsamości) są poświadczane za zgodność w Biurze LGD – można poświadczyć je przed planowanym złożeniem wniosku lub w momencie składania wniosku w Biurze LGD.
  7. Należy zwrócić szczególną uwagę na rzetelne wypełnienie „Oświadczenia wnioskodawcy o spełnianiu lokalnych kryteriów wyboru”, ponieważ stanowi ono podstawę do przyznawania przez Radę punktów za spełnianie lokalnych kryteriów wyboru.
  8. W kryterium nr 2 „Innowacyjność” należy zbadać, a następnie opisać – jeżeli występuje –  innowacyjność operacji. Innowacyjność operacji jest rozpatrywana i oceniana w skali gminy na której jest realizowana operacja lub w  skali całego obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju (tj. w skali wszystkich gmin członkowskich Lokalnej Grupy Działania, do której należą: gmina Włodawa (miejska i wiejska), Hańsk, Wola Uhruska, Ruda-Huta, Hanna, Wyryki, Stary Brus).
  9. W kryterium nr 3 „Wpływ operacji na stan środowiska naturalnego i zmiany klimatyczne należy zbadać, a następnie opisać – jeżeli występuje – wpływ operacji bądź jej elementów na ochronę środowiska naturalnego i/lub przeciwdziałanie zmianom klimatu. Elementami takimi mogą być w szczególności: montaż kolektorów słonecznych (wykorzystanie OZE, zmniejszenie zużycia energii do ogrzewania wody użytkowej), termomodernizacja budynku (zmniejszenie zużycia opału, ograniczenie emisji co2 i pyłów zawieszonych do atmosfery), wymiana kotła z kotła opalanego węglem na kocioł na biomasę (wyeliminowania paliwa kopalnianego i zastąpienie go biomasą), wymiana oświetlenia na oświetlenie LED (zmniejszenie zużycia energii elektrycznej), zakup sprzętów o wysokiej klasie energooszczędności, i tym podobne.
  10. Wniosek złożony do LGD jest oceniany wedle informacji zawartych we wniosku, biznesplanie oraz  załącznikach złożonych przez wnioskodawcę w naborze. LGD nie ma kompetencji do wzywania wnioskodawcy do dokonywania poprawek/uzupełnień do wniosku. Nie stoi to w sprzeczności z prawem wnioskodawcy do wycofania wniosku złożonego w naborze, a następnie do ponownego złożenia poprawionego wniosku przed końcem terminu naboru. Przy czym należy mieć na uwadze, że w przypadku uzyskania jednakowej liczby punktów przez kilka wniosków o miejscu na liście decyduje data i godzina wpływu wniosku do Biura LGD, co może mieć wpływ na miejsce wniosku na liście rankingowej.
  11. Sekcja VII Zakres rzeczowo-finansowy biznesplanu  – kwota premii jest stałą kwotą i wynosi 80 000,00 zł. Planowana przez wnioskodawcę operacja powinna stanowić zamkniętą całość a planowane do poniesienia koszty powinny być uzasadnione, m.in. ze względu na zakres planowanej operacji i racjonalne. Wnioskodawca może w Sekcji VII Zakres rzeczowo-finansowy biznesplanu wskazać koszty operacji przekraczające kwotę pomocy określoną w LSR tj. 80 000,00 zł. W takiej sytuacji koszty przekraczające ustaloną kwotę wsparcia będą stanowiły koszt własny wnioskodawcy (np. całkowity koszt operacji 90 000,00 zł – kwota wsparcia 80 000,00 zł, koszt własny wnioskodawcy 10 000,00 zł). Pomoc na operacje zostanie przyznana również jeżeli suma kosztów planowanych do poniesienia w ramach tej operacji z uwzględnieniem wartości rynkowej tych kosztów jest nie niższa niż 70% kwoty, jaką można przyznać na tę operację w ramach LSR.
    Przykład:
tab.PREMIEWażne: W oświadczeniu wnioskodawcy (sekcja V wniosku o przyznanie pomocy) – zawsze należy wpisać kwotę premii 80 000,00  zł jako wnioskowaną kwotę pomocy finansowej, również w sytuacji, gdy koszty inwestycji są wyższe lub niższe niż kwota premii tj. 80 000,00  zł.

12) Opisując wydatki w sekcji VII biznesplanu „Zakres rzeczowo-finansowy”, w kolumnie trzeciej należy opisać parametry techniczne lub jakościowe towaru– nie należy wskazywać konkretnej marki i modelu wybranego sprzętu.
13) Premia na podjęcie działalności gospodarczej jest pomocą de minimis, dlatego wszyscy wnioskodawcy powinni załączyć załącznik „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” (pobierz formularz)
14) W związku z dużą liczbą nieprawidłowości przy wypełnianiu sekcji B.III wniosku o przyznanie pomocy publikujemy poniżej przykładowo prawidłowo wypełnioną sekcję.
Sekcja B.III WOPP_przykład