Dotacja na rozwój firmy w zakresie wsparcia seniorów
Dotacja na rozwój istniejącego przedsiębiorstwa w zakresie branży „srebrnej gospodarki”, ukierunkowanego na zaspokajanie potrzeb konsumpcyjnych, bytowych oraz zdrowotnych i edukacyjnych osób starszych i starzejących się m.in. w zakresie rozwoju osobistego, usług opiekuńczych, rehabilitacji czy poradnictwa zdrowia.
Wysokość dotacji: od 50 tys. zł do 200 tys. zł
Forma płatności: refundacja (zwrot części kosztów kwalifikowanych). Wypłata pomocy następuje po zrealizowaniu projektu. Istnieje możliwość prefinansowania projektu. Beneficjent może ubiegać się o wypłatę zaliczki (do 50% kwoty przyznanej pomocy) lub wyprzedzającego finansowania (do 44% przyznanej pomocy).
Poziom dofinansowania: do 65% kosztów kwalifikowalnych (minimalnie 35 % wkładu własnego)
Kiedy i gdzie składać wniosek?
Wnioskodawca możne złożyć jeden wniosek w czasie trwania naboru ogłoszonego przez LGD na swojej stronie internetowej. Wniosek należy składać za pomocą PUE, który jest dostępny pod adresem:
https://epue.arimr.gov.pl
Warunkiem złożenia wniosku za pomocą PUE jest posiadanie przez wnioskodawcę numeru EP. W celu nadania numeru EP należy zgłosić się do Biura Powiatowego ARiMR (Włodawa/Chełm) i złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów.
Nabory wniosków są ogłaszane zgodnie z harmonogramem naborów wniosków w ramach PS WPR: https://www.dolina-bugu.pl/dla-wnioskodawcow/harmonogram-naborow/
Dla kogo dotacja?
By móc ubiegać się o dotację należy spełnić wszystkie poniższe warunki:
Warunki podmiotowe:
- W przypadku wnioskodawcy będącym osobą fizyczną – wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku posiada miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do CEIDG lub miejsce wykonywania działalności w ramach pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju (LSR), tj. miasto Włodawa, gmina Włodawa, gmina Hańsk, gmina Wola Uhruska, gmina Ruda-Huta, gmina Hanna, gmina Wyryki, gmina Stary Brus.
- W przypadku wnioskodawcy będącym osobą prawną – wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju (LSR), tj. miasto Włodawa, gmina Włodawa, gmina Hańsk, gmina Wola Uhruska, gmina Ruda-Huta, gmina Hanna, gmina Wyryki, gmina Stary Brus
- Wnioskodawca w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą do której stosuje się Prawo przedsiębiorców oraz nadal wykonuje tą działalności.
- Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą zgodnie z art. 19a albo art. 19b rozporządzenia GBER.
- Wnioskodawca prowadzi mikroprzedsiębiorstwo lub małe przedsiębiorstwo.
- Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PS WPR na operację w zakresie rozwoju działalności gospodarczej.
- Upłynęły co najmniej 2 lata od dnia wypłaty pomocy wnioskodawcy na operację w zakresie podejmowania działalności gospodarczej w ramach PS WPR.
- Upłynęły co najmniej 2 lata od dnia wypłaty wnioskodawcy płatności ostatecznej na podejmowanie lub prowadzenie lub rozwijanie działalności gospodarczej w ramach poddziałań 4.2, 6.2, 6.4 lub 19.2 objętych PROW 2014-2020.
- W przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, warunki przyznania pomocy muszą być spełnione przez wszystkich wspólników spółki.
- O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer EP (numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Warunki przedmiotowe:
- Operacja dotyczy działalności zgodnej z celem LSR.
- Operacja jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza załączony do wniosku biznesplan,
a) który jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji,
b) zawiera co najmniej:
– wskazanie celu, w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług,
– planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i nakładów i finansowych,
– informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, w tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia,
– informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności. - Operacja zakłada osiągnięcie co najmniej 30 % docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy.
- Miejsce realizacji inwestycji: obszar LSR „Poleska Dolina Bugu” (tj. obszar gmin: Miasto Włodawa, gmina wiejska Włodawa, Wola Uhruska, Hańsk, Ruda-Huta, Hanna, Wyryki, Stary Brus).
Jeżeli wszystkie powyższe warunki będą spełnione, wniosek przejdzie do następnego etapu oceny w zakresie spełniania lokalnych kryteriów wyboru.
Wniosek może zostać wybrany przez Radę LGD do dofinansowania, jeżeli uzyska co najmniej minimalną liczbę punktów za spełnianie lokalnych kryteriów wyboru, tj. – 12 pkt.
Zapoznaj się z Lokalnymi Kryteriami Wyboru – pobierz
Umowa o przyznaniu pomocy zawierana jest Zarządem Województwa Lubelskiego.
Najważniejsze zobowiązania zawarte w umowie o przyznaniu pomocy:
- niefinansowanie kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych;
- poniesienie kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej Beneficjentowi pomocy, w formie rozliczenia bezgotówkowego;
- zrealizowanie operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnienia warunków lub zrealizowania działań, z tytułu których przyznano punkty i złożenia wniosku o płatność końcową;
- promowanie świadczonych przez siebie usług lub produktów oraz publikowanie lub aktualizacja ich zakresu i asortymentu;
- zapewnienie trwałości operacji (w przypadku realizacji operacji obejmujących inwestycje lub inwestycje infrastrukturalne) w przypadku prowadzenia mikroprzedsiębiorstwa albo małego przedsiębiorstwa w okresie 3 lat od dnia wypłaty płatności końcowej, przez:
a) niezaprzestanie działalności produkcyjnej związanej z przyznaną pomocą,
b) nieprzenoszenie prawa własności ani posiadania dóbr materialnych lub niematerialnych nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,
c) niedokonywanie istotnych zmian wpływających na charakter operacji, – chyba, że SW wyrazi na to zgodę; - dokumentowanie zrealizowania operacji oraz przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji w okresie realizacji operacji oraz do końca okresu związania celem;
- informowanie i rozpowszechnianie informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129, opisanymi szczegółowo w Księdze wizualizacji Logo Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w okresie od dnia rozpoczęcia fizycznej realizacji operacji oraz do końca okresu związania celem;
- dla wszystkich transakcji związanych z operacją:
a) prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo
b) korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o którym mowa w art. 123 ust. 2 lit b pkt (i) rozporządzenia 2021/2115 w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, albo
c) prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych, gdy na podstawie odrębnych przepisów Beneficjent nie jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych; - informowanie SW o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej Beneficjenta, jego gospodarstwa/przedsiębiorstwa lub operacji, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami Umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji, w okresie realizacji operacji oraz do końca okresu związania celem;
- prowadzenie działalności, na którą została przyznana pomoc w przypadku beneficjenta będącego mikroprzedsiębiorstwem albo małym przedsiębiorstwem w okresie 3 lat od dnia wypłaty pomocy
- prowadzenie ewidencji świadczonych usług lub sprzedaży produktów rolnych (odpowiednio);
- bieżące informowanie o świadczonych usługach i ich zakresie lub asortymencie poprzez ogólnodostępne środki przekazu;
- złożenie za pomocą PUE, w terminie 3 miesięcy przed upływem ostatniego roku okresu związania celem „Sprawozdania po realizacji uproszczonego Biznesplanu” wraz z wymaganymi przez SW, wskazanymi w tym sprawozdaniu, dokumentami i oświadczeniami potwierdzającymi zrealizowanie przez Beneficjenta zobowiązań.
- osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w uproszczonym Biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy, z tym, że do tego terminu nie wlicza się okresów zawieszenia prowadzonej działalności, na którą została przyznana pomoc.
Wszystkie zobowiązania Beneficjenta wymienione są w paragrafie 5 umowy o przyznanie pomocy (wzór poniżej).
Wzór umowy o przyznaniu pomocy: pobierz
Załączniki do umowy:
1. Uproszczony biznesplan – pobierz
2. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych – pobierz
3. Wykaz działek na których będzie realizowana operacja związana z nieruchomością – pobierz